i-tech

Cryptris

Cryptris، پروژه‌ای است که ابتدا توسط موسسه‌ی تحقیقات علوم رایانه‌ای فرانسه Inria، ایجاد و توسعه‌ی نهایی آن توسط Digitalcuisine صورت گرفته است و در واقع تلاشی برای عامه‌پسندی و گسترش استفاده از مفاهیم رمز‌نگاری برای حفظ حریم خصوصی در دنیای رایانه و اینترنت می‌باشد. 
در حال حاضر این بازی ویدئویی و تمام مستندات آن تنها به زبان فرانسه موجود است و تیم‌های توسعه‌دهنده از ترجمه‌ی مفاهیم این بازی به سایر زبان‌ها به شدت استقبال می‌کنند. 
کد توسعه‌ی این بازی به صورت متن‌باز در مخزن پروژه‌های گیت‌هاب موجود است، و بخشی از ترجمه به سایر زبان‌ها در مورد توضیحات کد نیز می‌باشد و حتی تیم توسعه‌دهنده قول داده است اگر ترجمه به صورت مطلوبی انجام شود، آرم شرکت‌های حامی را به این بازی اضافه کند. 
این بازی با استفاده از ایده‌های اساسی رمز‌نگاری نامتقارن پیاده‌سازی شده است، در این بازی کاربر با یک کلید خصوصی که در اختیار می‌گیرد، باید پیام‌هایی که به وی می‌رسد را رمز‌گشایی کندد (و البته با این پیام‌ها دنیا را نجات دهد!)، دشمنان در این بازی با داشتن کلید عمومی میخواهند پیام‌های رمز‌شده‌ی کاربر را رمز‌گشایی کنند (کلید عمومی برای رمز کردن پیام‌ها استفاده شده و تاثیری در رمز‌گشایی نخواهد داشت.)
سازو‌کار بازی شبیه به بازی Tetris است، کاربر می‌تواند آخرین سطح بلوک‌ها را تغییر دهد، بلوک‌ها هم‌رنگ باقی می‌مانند و بلوک‌های غیرمشابه از بین می‌روند. با این روش پای ریاضیات به این بازی کشیده می‌شود و شبکه‌های مبتنی بر رمز‌نگاری که با مفاهیم بسیار جدید رمز‌نگاری یعنی رمز‌نگاری منحنی‌های بیضوی تلفیق شده است، در این بازی معرفی و استفاده می‌شوند. 
تعدادی مقاله نیز مبتنی بر این بازی در CNRS، توسط مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه به چاپ رسیده است. 
این بازی با استفاده از HTML5 و جاوااسکریپت توسعه پیدا کرده است و تقریباً در همه‌ی مرورگر‌ها اجرا می‌شود، توسعه‌دهندگان این بازی امیدوار هستند با استفاده از ارتباط این بازی با شبکه‌های اجتماعی، افراد بیش‌تری با این بازی آشنا شوند و مفاهیم رمز‌نگاری و نحوه‌ی استفاده از آن برای امنیت حریم خصوصی در بین عموم مردم گسترش پیدا کند. 
می‌توانید هم‌اکنون به صورت بر‌خط این بازی را از این‌جا امتحان کنید.
منبع : news.asis.io

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی