i-tech

معرفی Qt

شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۰۷ ق.ظ

کیوت (به انگلیسیQt) مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و سرآیندهای نوشته‌شده به زبان سی++ است که به برنامه‌نویس امکان توسعه آسان نرم‌افزارهای کاربردی را می‌دهد. کیوت شامل چندین کلاس برای کار با واسط گرافیکی، چندرسانه، ابزارهای پایگاه‌داده، شبکه و ... است. نرم‌افزارهای نوشته شده با ابزار کیوت قادرند تا با استفاده از یک کامپایلر زبان سی‌پلاس‌پلاس برای طیف وسیعی از سیستم‌عامل‌ها از جمله گنو/لینوکس(نسخه‌های رومیزی و وسیله‌های قابل حمل)، ویندوز، ویندوز CE، مک‌اواس و ... همگردانی شوند. بدین ترتیب حمل نرم‌افزار نوشته شده بدون تغییر در متن کد نوشته شده امکان‌پذیر است. از کیوت در زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی مانند سی++ و جاوا و پایتون می‌توان استفاده‌کرد.

مجوزهای کیوت

Qt در دو نسخه منبع باز و تجاری عرضه می‌شود، نسخه تجاری آزاد برای هر نوع توسعه نرم‌افزار است. در حالی که نسخه منبع باز محدود به توسعه نرم‌افزار در قالب مجوزهای جی‌پی‌ال و QPL است. البته بعد از خرید Qt توسط شرکت نوکیا و از نسخه 4.5 به بعد امکان توسعه نرم‌افزار در قالب مجوز ال‌جی‌پی‌ال نیز به مجوزهای نسخه منبع باز اضافه شده است.

محیط‌های توسعه کیوت

محیط‌های توسعه مختلفی برای تولکیت Qt وجود دارد که اکثراً توسط برنامه‌نویسان علاقمند به این تولکیت ایجاد شده‌اند. جدیدترین محیط توسعه این تولکیت Qt Creator نام دارد که توسط صاحب جدید آن یعنی نوکیا ایجاد شده‌است. این محیط همراه با نرم افزارهای دیگری برای راحتی کار با لینوکس عرضه میشود از جمله Assisstant که یک مجموعه از کاربردها و طرز استفاده از کتابخانه های کیوت, Examples and Demosکه مثالهایی برای آشنایی هر چه بیشتر با کیوت است ,زبان‌شناسی که برنامه ای به منظور ترجمه ی نرم افزار های نوشته شده به این زبان و یا ساخت نرم افزارهای چند زبانه با سادگی هر چه تمام تر است و مهم تر از همهQtDesiner که نرم افزاری برای طراحی رابط های کاربری با استفاده از ویدجت(دکمه,کادر متن و...) های از پیش طراحی شده است. از دیگر محیط‌های توسعه مورد حمایت نوکیا می‌توان بهeclipse اشاره کرد که با استفاده از افزونه‌ای قادر است که محیطی برای برنامه‌نویسی Qt باشد. دیگر محیط‌های توسعه Qt:

  • edyuk

همه نسخه‌های Qt محدوده‌ی وسیعی از کامپایلرها را پشتیبانی می‌کنند که از جمله‌ی آنها GCC و مایکروسافت ویژوال استودیو هستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی