i-tech

آموزش متغیرها در زبان php

جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۰۳:۲۹ ب.ظ
php
متغیرها ، فضایی از حافظه هستند که برای ذخیره سازی اطلاعاتی که یک برنامه در حین اجرا نیاز دارد استفاده می شوند . به این خاطر نام متغیر را بر روی آنها گذاشته اند که این قابلیت را دارند که مقدار آنها تغییر کند . این متغیر ها با یک نام منحصر به فرد مشخص می شوند . این نام برای ارجاع به آنها و یا بازخوانی مقادیر ذخیره شده در آنها استفاده می شود اگر متغیری نام نداشته باشد فقط یک فضای بیخود اشغال کرده است بدون آنکه بتوان از آن استفاده ای کرد . دقیقا مانند اینکه فردی نام و آدرسی نداشته باشد .آیا می توان این فرد را خطاب قرار داد ؟
در php متغیر ها با آوردن یک علامت $ قبل از نام آنها شناسایی می شوند به عبارت دیگر اگر هنگامی که با متغیری کار دارید پیش از آوردن نامش علامت $ نیاورید مرتکب یک خطای دستوری شده اید . البته php مانند زبانهای دیگر نیست که قبل از استفاده از متغیر لازم باشد آن متغیر را اعلان (declare) کرد . در php هرگاه که به متغیری نیاز داشتید کافیست نام آنرا بیاورید حتی اگر برای بار اول بخواهید از آن استفاده کنید . این کار سادگی هایی را برای برنامه نویسان فراهم آورده است ولی در عین حال یک مشکل بزرگ هم ایجاد کرده است و آن اینکه اگر برنامه نویس نام متغیری را اشتباه بنویسد هیچ خطایی از جانب کامپایلر دریافت نمی کند چرا که کامپایلر فکر می کند برنامه نویس قصد داشته یک متغیر جدید بکار ببرد. پس هنگام کار با متغیر ها دقت کافی داشته باشید . برای همین است که php را یک زبان Loosely Typed (در مقابل Strongly Typed) می دانند . با این حال بهتر است چیزی شبیه به اعلان در برنامه داشته باشید و آن مقدار دهی به متغیر ها در اول برنامه است . مانند زیر :
$variable = value;
شایان ذکر است که در انتهای تمام خطوط غیر شرطی php باید یک علامت سمی کالن (;) بگذارید . در غیر این صورت با خطای دستوری مواجه می شوید .
حال سئوال اینجاست : php که اعلان ندارد میزان حافظه و نوع حافظه ای که باید در اختیار متغیر ها قرار دهد را از کجا تشخیص می دهد ؟ جواب : php بسته به مقداری که در متغیر قرار می گیرد نوع متغیر و میزان حافظه را تعیین می کند یعنی در زمان اجرا . به عبارت دیگر ممکن است متغیری اکنون از نوع عدد صحیح باشد و در خط بعدی از جنس رشته ! پس خود php این تبدیل نوع را انجام می دهد .

در php متغیر به محض استفاده به صورت خودکار تعریف می شود.

قوانین نام گذاری متغیر ها
یکسری قوانین برای نام گذاری متغیرها وجود دارد که عبارتند از :
1- نام متغیر می تواند از حروف الفبای انگلیسی بزرگ و کوچک ، عدد و علامت (_) یا همان underline یا underscore تشکیل شود .
2- نام متغیر نمی تواند با عدد شروع شود .
3- قبل از نام متغیر باید حتما علامت $ بیاید .
4- نام متغیر نمی تواند شامل کاراکتر space باشد .
با توجه به بند 4 از قوانین فوق برای نام گذاری متغیرهایی که از بیش از یک کلمه دارند می توانید یکی از دو ره زیر را برگزینید :
الف - جداسازی کلمات از هم با علامت underline
ب- استفاده از استاندارد Camel Case : این استاندارد می گوید کلمه اول تماما با حروف کوچک نوشته می شود و از کلمات بعدی فقط حرف اول هر کلمه با حرف بزرگ نوشته می شود .گفتنی است این استاندارد در بین تمام برنامه نویسان دنیا رایج بوده و با رعایت این استاندارد تمام برنامه نویسان می توانند کد شما را به راحتی متوجه شوند .
برخی نمونه های نام متغیر ها را در زیر می بینید :
نام متغیر توضیحات
$my var نادرست - به خاطر استفاده از space
$my_var درست
$2my_var نادرست - شروع نام با عدد
$myVar درست - استاندارد camelCase

منبع : abdollahi.us

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی