i-tech

جستجوی صحیح عکس در گوگل

شنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۲۱ ق.ظ

گوگل و ذره بین

به‌جرأت می‌توان گفت بیش از 90 درصد کاربرانی که از اینترنت استفاده کرده‌اند، از قابلیت جستجوی تصاویر گوگل نیز بهره‌مند شده‌اند.

همان‌طور که می‌دانید برای جستجوی یک تصویر در گوگل کافی است پس از مراجعه به بخش تصاویر سایت گوگل، عبارت مورد نظرتان را در کادر جستجو وارد کرده و کلید اینتر را فشار دهید! انجام این کار برای همه آسان است، اما در شرایطی ممکن است بخواهید جستجویی قانونمند داشته باشید. برای مثال فرض کنید در یک نشریه بین‌المللی قصد دارید برای یکی از مطالب خود از تصاویر یافت شده از سوی گوگل کمک بگیرید. چنانچه نشریه موردنظر به همین سادگی به جستجوی تصاویر در گوگل بپردازد و تصاویر یافت شده را انتخاب و مورد استفاده قرار دهد، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. البته دلیل این مشکلات نیز استفاده از تصاویر تحت پوشش قانونی کپی‌رایت یا همان مالکیت معنوی اثر است.

اگر شما نیز به این موارد قانونی اهمیت می‌دهید و قصد دارید در وبلاگ، سایت، نشریه، کتاب و هر بخش دیگری از تصاویر آزاد و رایگان استفاده کنید، می‌توانید از قابلیت جدیدی که در گوگل به‌همین منظور طراحی شده است، کمک بگیرید. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید در پنج حالت مختلف نتایج به‌دست آمده را فیلتر کنید و با توجه به نیاز خود به نتایج مورد نظر دسترسی پیدا کنید:

1ـ همچون گذشته به جستجوی عبارت مورد نظر در بخش تصاویر گوگل بپردازید تا صفحه نتایج برای شما به ‌نمایش درآید. (www.images.google.com)

2ـ از بالای فهرست نتایج (زیر کادر جستجو) روی گزینه Search Tools یا همان ابزارهای جستجو کلیک کرده و از زیرمنوی به‌نمایش درآمده نیز Usage Rights را کلیک کنید.

3ـ با کلیک روی گزینهUsage Rights گوگل، پنج حق انتخاب را در اختیار شما قرار می‌دهد که عبارت است از:

ـNot filtered by license : این گزینه همان جستجوی پیش‌فرض است که تمام تصاویر یافت شده را برای شما به‌نمایش درمی‌آورد.

ـ Labeled for reuse with modification : شما می‌توانید با اعمال تغییرات در تصویر، از آن استفاده کنید.

ـ Labeled for reuse : شما می‌توانید تصویر را مورد استفاده قرار دهید، اما حق ندارید در آن تغییری اعمال کنید. (به‌عنوان مثال اگر نامی از مالک تصویر روی آن وجود دارد نباید آن را حذف کنید)

ـ Labeled for noncommercial reuse with modification : شما می‌توانید در مصارف غیرتجاری (شخصی) با اعمال تغییرات در تصویر، آن را مورد استفاده قرار دهید.

- Labeled for noncommercial reuse: شما می‌توانید تصاویر را برای مصارف غیرتجاری و بدون تغییرات مورد استفاده قرار دهید.

4ـ با انتخاب هریک از گزینه‌های فوق، نتایج جستجو فیلتر شده و می‌توانید با آسودگی خیال ضمن رعایت نکات قانونی و شرعی به استفاده از تصاویر بپردازید.

منبع : جام جم آنلاین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی